نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
6701
-
الف
+

«بندامیر»؛ بهشت ولایت بامیان+ تصاویر

«بند امیر» در ولایت بامیان از معدود شگفتی‌های طبیعت است که همه ساله جهانگردان بسیاری را از سراسر دنیا به خود جلب می‌کند.

به گزارش آی فیلم 2 ، افغانستان سرزمینی با جاذبه های طبیعی بسیار است که بیشتر مناطق آن با کوهستان های بلند احاطه شده و هر کدام از آنها آب و هوای خاص و جذابیت طبیعی زیبای خود را دارد.

«بامیان» یکی از ولایت‌های مرکزی این کشور است که به دلیل وجود صدها اثر تاریخی دارای شهرتی جهانی می‌باشد.

نام بامیان با آثار مشهوری چون «بت‌های بودا» و غارهای پیرامون آن، «قلعه‌های شهر ضحاک»، «شهر غلغله و «بند امیر» همراه گشته‌ است که در این میان «بند امیر» متشکل از مجموع شش دریاچه، از شهرت خاصی برخوردار است.

بند امیر که در فاصله ۲۱۵ کیلومتری کابل و در بین هندوکش شرقی و رشته‌کوه‌های بابا در مرکز کشور افغانستان موقعیت دارد در مجموع شش دریاچه است که با سدهای طبیعی از یکدیگر جدا شده‌اند.

بزرگ‌ترین دریاچه بند امیر با ۴۹۰ هکتار بند ذولفقار نام دارد و کوچک‌ترین دریاچه نیز بند غلامان است که ۸۰۰ متر طول دارد.

زیباترین و عمیق‌ترین دریاچه بند امیر، بند هیبت نام دارد که بیش از ۳ کیلومتر طول و ۴۶۰ متر عرض دارد و از نظر مساحت سومین دریاچه این بند است که تپه‌های لم‌یزرع با آبی به رنگ یاقوت سبز منظره خارق‌العاده‌ای را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشد.

در این میان بند پنیر نیز که تقریبا ۱۴۰ متر عرض دارد در فاصله کمی از بند ذوالفقار، با دیواره‌های سفید همچون پنیر تداعی کننده صحنه‌ای شگفت‌انگیز است.

آب زلال و شفاف، مناظر بی‌نظیر و طبیعت خاص بند امیر، همه ساله جهان‌گردان بسیاری را از اقصی نقاط جهان به خود جلب می‌کند. اهالی بند امیر، سادات حسینی نسب از فرزندان سلطان سید احمد کبیر (شاه برهنه) می‌باشد. همچنین گفته می‌شود که بند امیر به عنوان کدسادات در افغانستان شناخته شده‌است.

آب‌های بند امیر غنی از املاح و مواد معدنی است و همین مواد معدنی عامل به‌وجود آمدن رنگ‌های زیبا و درخشان دریاچه‌های این بند می‌باشد.

این منطقه نخستین پارک ملی افغانستان نیز به‌شمار می‌رود.

در ادامه تصاویری از این منطقه توریستی را تماشا می کنید:

در پیوند با این خبر بیشتر بخوانید : 

«پنجشیر» ؛ زمرد بی نظیر در جهان + تصاویر

«نورستان» ؛ عروس ولایت های افغانستان + تصاویر

آشنایی با ولایت زیبای «خوست» افغانستان به روایت تصویر

معرفی ولایت دایکندی افغانستان به روایت تصویر

ع ا/ ب م

نظر شما
ارسال نظر